Choroby przyzębia to choroby niszczące tkanki utrzymujące ząb, czyli więzadła utrzymujące zęby w zębodole, dziąsła i kość. Są to choroby wymagające długotrwałej terapii, regularnych higienizacji, a po wyprowadzeniu ostrego stanu zapalnego systematycznych wizyt kontrolnych i monitorowania stanu przyzębia, w tym pomiarów głębokości kieszonek dziąsłowych.
Stan przyzębia jest bezpośrednio związany z mikrobiomem jelitowym, dlatego ważnym elementem leczenia jest modyfikacja diety i wsparcie odpowiednimi probiotykami, najlepiej pod kontrolą fachowca.

Gdy stan jest poważny, konieczne może być wykonanie zabiegów chirurgicznych.
Kiretaż to zabieg polegający na usunięciu zmienionych zapalnie tkanek, oczyszczeniu kieszonek i spłyceniu ich. Jest to zabieg wykonywany w znieczuleniu.

Chirurgiczne leczenie chorób przyzębia to procedury pozwalające na uniknięcie ekstrakcji zęba, kiedy zawodzą zabiegi higienizacyjne i kiretaże. Najczęściej stosowane zabiegi chirurgii periodontologicznej to operacja płatowa oraz pokrywanie recesji dziąsłowych. Operacja płatowa to zabieg polegający na uniesieniu tkanek miękkich wokół zęba lub implantu i oczyszczenie zmienionego chorobowo miejsca pod kontrolą wzroku. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu, zakładane są szwy na 14 dni.

Pokrycie recesji to zabieg polegający na odtworzeniu ubytku dziąsła przyczepionego (właściwego) nad odsłoniętym korzeniem zęba. Do przeszczepu wykorzystuje się tkankę pobraną z podniebienia. Pokrycie recesji to zabiegi często wykonywane w naszym gabinecie już od wielu lat. Długoczasowe efekty są bardzo dobre. Można pokryć recesję przy pojedynczym zębie (taki zabieg obejmuje ząb z widoczną recesją oraz sąsiadujące), kilku, a nawet całego łuku. Zabieg kończy założenie szwów na 14 dni.