Paradontoza – przyczyny, objawy i leczenie

Zapalenie przyzębia jest poważną chorobą, która znacznie pogarsza funkcjonalność jamy ustnej i pogarsza komfort życia Pacjentów. Skrajną formą tego schorzenia jest paradontoza, stanowiąca obok próchnicy największe zagrożenie dla uzębienia. Jej leczenie to wieloetapowy proces, jednakże można go uniknąć, zachowując dobrą higienę jamy ustnej.

Czym jest paradontoza?

Paradontoza to poważne stadium zapalenia przyzębia. Jest ona powodowana przez bakterie rozwijające się wewnątrz kamienia nazębnego – wydzielają one kwaśne substancje, które podrażniają tkanki miękkie jamy ustnej i odpowiadają za infekcje. Poszczególne symptomy choroby ujawniają się stopniowo oraz nabierają na sile. Leczenie paradontozy polega na wykonaniu zabiegów chirurgicznych lub poprawie higieny jamy ustnej Pacjenta, a zajmuje się nim periodontolog.

Jakie są objawy paradontozy?

• Halitoza – to naukowy termin określający przykry zapach z ust. Wynika on z lotnych związków siarki wydzielanych przez bakterie;
  • zaczerwienienie dziąseł;
  • obrzęk dziąseł lub błon śluzowych;
  • nadwrażliwość zębów (na wysokie lub niskie temperatury);
  • krwawe wysięki w okolicy szyjek zębowych;
  • obniżenie linii dziąseł;
  • rozchwianie zębów (przy poważnej paradontozie).

Paradontoza – przyczyny, objawy i leczenie

Leczenie paradontozy

Leczenie paradontozy może wyglądać dwojako. Jeżeli wcześnie wykryto problem i choroba nie zdążyła poważnie się rozwinąć, ekspert może ograniczyć postępowanie do zwiększenia poziomu higieny jamy ustnej. Higienistka stomatologiczna edukuje Pacjenta pod tym kątem, dobiera niezbędne akcesoria służące oczyszczaniu uśmiechu oraz wykonuje profesjonalne zabiegi profilaktyczne. Są one całkowicie bezbolesne, a w ich skład wchodzi skaling, piaskowanie i polerowanie.

Przy bardziej zaawansowanej chorobie przyzębia może być konieczne wykonanie specjalnych zabiegów chirurgicznych. Przykładem są kiretaże oczyszczające patologiczne kieszonki dziąsłowe z kamienia nazębnego czy pokrycie recesji, kiedy linia dziąseł uległa obniżeniu. Wszystkie czynności przebiegają bezboleśnie, gdyż w ich trakcie eksperci stosują nowoczesne znieczulenia.

Zaznaczmy, że technicznie rzecz biorąc, chorób przyzębia nie da się wyleczyć, można jedynie je zatrzymać lub spowolnić ich postęp. Dlatego też warto regularnie widywać się z dentystą, który będzie mógł dokonać przeglądu jamy ustnej i wcześnie wdrożyć leczenie, w przypadku zauważenia jakichkolwiek niepokojących objawów.

Jaka jest główna przyczyna paradontozy?

Kamień nazębny jest doskonałym środowiskiem dla rozwoju wielu niebezpiecznych bakterii. Wiele z nich jako pożywkę traktuje cukier, pod wpływem którego zaczynają wydzielać kwaśne substancje. Podrażniają one dziąsła, a w perspektywie dłuższego czasu zaczynają prowadzić do stanu zapalnego. Choroby przyzębia mogą też mieć swoje źródło w uwarunkowaniach genetycznych Pacjenta, jednakże rzadko się to zdarza.

Jeśli zauważyłeś u siebie pierwsze objawy zapalenia przyzębia, nie ma co zwlekać, umów się na wizytę we Włodarz Stomatologia! Wczesne wykrycie paradontozy i podjęcie leczenia sprawi, że przyszłe zabiegi będą łatwiejsze, a może nawet uda się ich uniknąć. Konsultację zarezerwujesz, dzwoniąc pod numer +48 601 37 38 55 bądź wypełniając formularz.