Ubytki niepróchnicowe

Chociaż próchnica jest największym wrogiem zębów, nie wszystkie ubytki są spowodowane właśnie jej działaniem. Jakie zatem są przyczyny ubytków niepróchnicowych?

Ubytki niepróchnicowe – co warto wiedzieć?

Ubytki niepróchnicowego pochodzenia powstają przede wszystkim na granicy korony i korzenia, choć nie tylko tam. Odsłaniają zębinę, stając się w ten sposób przyczyną nadwrażliwości – krótki, intensywny ból pojawia się w reakcji na wysoką lub niską temperaturę, dotyk i bodźce chemiczne (na przykład przy jedzeniu słodkich i kwaśnych potraw).

Skąd biorą się ubytki niepróchnicowe?

Ubytki niepróchnicowe dzielimy na kilka rodzajów w zależności od ich przyczyny:

Ubytki klinowe (abfrakcyjne) – są skutkiem działania nadmiernych sił zgryzowych. Takie przeciążenia mogą wynikać z wady zgryzu, szkodliwych nawyków (np. przygryzania przedmiotów czy obgryzania paznokci) albo z bruksizmu, czyli napadowego zaciskania i zgrzytania zębami.

Ubytki abrazyjne – powstają w wyniku mechanicznego ścierania tkanek zęba. Tutaj najczęstszą przyczyną jest zbyt intensywne szczotkowanie zębów lub używanie do tego szczoteczki o zbyt twardym włosiu.

Ubytki atrycyjne – powstają w efekcie ścierania się zębów na skutek tarcia zęba o ząb. Zęby wówczas ulegają skracaniu, a na szczytach ich koron pojawiają się nierówności. Proces ten, czyli atrycja, jest naturalny w starszym wieku. Jeśli jednak występuje w młodości, jest nieprawidłowością.

Ubytki erozyjne – powstają,, gdy dochodzi do utraty tkanki zęba z powodu działania czynników chemicznych. Są częstym problemem na przykład przy refluksie żołądkowo-przełykowym, ale mogą też być spowodowane częstym spożywaniem słodkich i kwaśnych napojów.

Ubytki niepróchnicowe

Jak zapobiegać ubytkom niepróchnicowym?

Najważniejsza jest nauka prawidłowego mycia zębów. Jak już zaznaczyliśmy, ubytki niepróchnicowe często powstają, gdy szczotkuje się zęby ze zbyt dużą siłą. Niektórzy Pacjenci błędnie sądzą, że im większą siłę wkładają w szczotkowanie, tym dokładniej oczyszczają zęby. Tymczasem w myciu zębów liczy się technika, a nie siła. Szczotkuj więc swoje zęby delikatnie i nie używaj szczoteczki o zbyt twardym włosiu.

W części przypadków zapobieganie ubytkom niepróchnicowym powinno obejmować leczenie ortodontyczne. Wyleczenie wad zgryzu to sposób, by uniknąć ubytków klinowych i atrycyjnych.

W przypadku, gdy ubytki powodowane są bruksizmem, rozwiązaniem może być fizjoterapia rozluźniająca mięśnie i znosząca przeciążenia oraz zastosowanie indywidualnie dopasowanej szyny relaksacyjnej chroniącej zęby.

Leczenie ubytków niepróchnicowych

Leczenie w przypadku takich ubytków polega na odbudowie utraconych tkanek. Wymaga opracowania zęba i założenia odpowiednio dopasowanego wypełnienia – a zatem przebiega bardzo podobnie jak konwencjonalne leczenie zachowawcze.

Dowiedz się więcej

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o ubytkach niepróchnicowych, zapraszamy do Włodarz Stomatologia. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 601 37 38 55 lub wypełniając formularz.