Zgorzel zęba – objawy, leczenie

Zgorzel zęba, a właściwie zgorzel miazgi zęba, to dolegliwość powodująca bardzo poważny ból, który nieraz utrudnia codzienne funkcjonowanie. Problem ten występuje, kiedy Pacjent boryka się z zaawansowanymi ubytkami próchnicowymi oraz unika leczenia endodontycznego, polegającego na usunięciu stanu zapalnego.

Czym jest zgorzel miazgi zęba?

Zgorzel zęba można opisać bardzo prosto – to martwica zewnętrznych i wewnętrznych tkanek zęba, powodowana przez szkodliwe drobnoustroje. Nie pojawia się ona od razu, jej rozwój wymaga czasu i jest powodowany najczęściej przez zaniedbania Pacjentów.

Kiedy bakterie próchnicy uszkodzą szkliwo, zaczynają przenikać w coraz głębsze tkanki zęba oraz docierają do wypełniającej go miazgi. Jej stan zapalny jest wywoływany przez te same bakterie, które uszkodziły szkliwo, jednakże gdy miazga obumrze, wkraczają bakterie beztlenowe. Wówczas zmienia ona swoją barwę oraz wydziela bardzo nieprzyjemny gnilny zapach.

Objawy zgorzeli zęba

Pacjenci borykający się ze zgorzelą zęba przede wszystkim odczuwają silny ból o pulsującym charakterze. Chociaż zdarzają się wyjątki, to on utrudnia Pacjentowi normalne codzienne funkcjonowanie. Ważnym objawem zgorzeli są też przebarwienia na szkliwie. Mają one brunatny lub żółty odcień, zależnie od przypadku. W niektórych przypadkach wspomniane szkliwo traci swój połysk i staje się matowe.

Zgorzel zęba – jak się ją leczy?

Jeżeli warunki to umożliwią, ostatnią deską ratunku dla zęba jest leczenie kanałowe. Podczas niego stomatolog usuwa całą zakażoną miazgę oraz płucze wszystkie puste przestrzenie w koronie oraz kanałach korzeniowych. Następnie zapobiega ponownemu rozwojowi bakterii poprzez wypełnienie zęba ciekłą gutaperką, co dodatkowo pozwala utrzymać jego anatomiczną strukturę. W wielu przypadkach dzięki leczeniu kanałowemu można zachować funkcjonalne uzębienie, jednakże w niektórych sytuacjach ubytek po procedurze będzie na tyle duży, że trzeba będzie zastosować koronę protetyczną osadzoną np. na wkładzie koronowo-korzeniowym.

Zgorzel zęba – objawy, leczenie

Jak ustrzec się przed zgorzelą zęba?

Zgorzel miazgi jest skrajną formą jej stanu zapalnego, który wcześniej wyraźnie daje o sobie znać, m.in. poprzez silny ból. W przypadku zdiagnozowania przez lekarza zapalenia miazgi nie należy bagatelizować problemu i udać się do gabinetu dentystycznego, gdzie lekarz przeprowadzi leczenie kanałowe. Im wcześniej zabieg zostanie przeprowadzony, tym większa szansa, że uda się zachować naturalny ząb w pełnej funkcjonalności.

Chcesz wiedzieć więcej o problemie zgorzeli miazgi zęba? A może odczuwasz silny ból zęba niewiadomego pochodzenia? W obu przypadkach warto zasięgnąć opinii eksperta, gdyż pozwoli to uniknąć wielu nieprzyjemnych problemów w przyszłości. Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer +48 601 37 38 55 lub wypełniając formularz.