Jak czyścić implanty zębowe?

Higiena implantów i osadzonych na nich koron jest bardzo ważna. Dlaczego? Jak odpowiednio o nią zadbać, również w pierwszych dniach po wszczepieniu?

Czego nie wolno robić, mając implanty?

Są pewne czynności, których nie powinno się robić w pierwszym okresie po wszczepieniu implantów. Na początku powinno się unikać wysiłku fizycznego, na przykład uprawiania sportu i dźwigania ciężarów. Należy także odstawić papierosy i ograniczyć alkohol – to ważne, żeby integracja implantu z kością przebiegła prawidłowo.

Zaleca się również w pierwszym okresie po zabiegu rezygnację z gorących posiłków i napojów. Nie powinno się w tym czasie korzystać z sauny i solarium, a w kwestii higieny jamy ustnej unikać szczotkowania miejsc, w których zostały wszczepione implanty.

Czy implanty trzeba czyścić?

Higiena zębów jest niezwykle ważna. Także wówczas, gdy mówimy o koronie porcelanowej osadzonej na implancie. Mimo, że nie są one naturalnymi zębami, to jednak wymagają regularnego i dokładnego czyszczenia. Niektórzy Pacjenci bagatelizują tę sprawę, zakładając, że skoro nie zagraża im w tym przypadku próchnica, to nie trzeba się o te zęby troszczyć. Nic bardziej błędnego!

To prawda, że implanty nie zostaną zaatakowane przez próchnicę, ale na koronach tak samo jak na naturalnych zębach osadza się płytka bakteryjna i kamień nazębny. Jeśli nie są regularnie usuwane, mogą doprowadzić do zapalenia dziąseł. Zdrowie dziąseł ma duże znaczenie dla stabilności implantów. Jeśli rozwinie się zapalenie około implantowe, efektem może być utrata podparcia kostnego, a w rezultacie nawet wypadnięcie implantu.

Jak czyścić implanty zębowe?

Jak dbać o implanty zębów?

Implanty, a dokładniej rzecz ujmując osadzone na nich korony, tak jak zęby własne, wymagają regularnego czyszczenia. Najlepiej jest myć je po każdym posiłku. Jeżeli nie ma takiej możliwości, należy robić to co najmniej dwa razy dziennie – rano i wieczorem.

Jak prawidłowo dbać o higienę jamy ustnej po implantacji? Najlepiej wybrać szczoteczkę z miękkim włosiem. Dobrze sprawdza się także szczoteczka jednopęczkowa. Jej włosie jest skupione w zaokrąglony pęczek. Przykładając ją do linii dziąseł i prowadząc z zastosowaniem niewielkiego nacisku, można dokładnie oczyścić okolice przyszyjkowe.

Bardzo ważne jest też czyszczenie przestrzeni międzyzębowych z użyciem nici dentystycznej przynajmniej raz dziennie. Alternatywą jest specjalny irygator.

Regularne szczotkowanie zębów to jedno, regularne wizyty u dentysty to drugie. Właśnie one pozwalają na bieżąco kontrolować stan zdrowia jamy ustnej – w tym także stan implantów i otaczających je tkanek.

Dowiedz się więcej

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o implantach, odwiedź Włodarz Stomatologia. Na wizytę możesz się zapisać, dzwoniąc pod numer +48 601 37 38 55 lub wypełniając formularz.