stomatolog Gliwice

Odrzucenie implantu zęba – objawy

Leczenie implantologiczne ma wysoką skuteczność, zdarza się jednak, że implant zostanie odrzucony. Jakie są tego objawy i dlaczego tak się dzieje?

Jakie są objawy odrzucenia implantu?

Zazwyczaj pierwszy objaw tego, że integracja implantu z kością nie przebiega prawidłowo, jest utrata masy kostnej w jego bezpośredniej okolicy. Zjawisko to nie jest raczej wyczuwalne przez Pacjenta, można je jednak zauważyć dzięki kontrolnemu badaniu rentgenowskiemu.

Innym symptomem odrzucenia implantu, który Pacjent może odczuć, jest pojawiający się w jego okolicy stan zapalny dziąsła. Zapalenie tkanek wokół implantu objawia się przede wszystkim bólem i zaczerwienieniem dziąseł, niekiedy może też pojawić się krwawienie i ropa.

Warto od razu wyjaśnić, występujący po zabiegu implantacji ból to rzecz zwyczajna, jeśli nie utrzymuje się dłużej niż kilka dni. Dopiero, gdy ten stan się przedłuża, może oznaczać, że coś jest nie tak.

Poza bólem, zaczerwienieniem i krwawieniem objawami odrzucenia implantu mogą być: gorączka, osłabienie, ból gardła, powiększenie węzłów chłonnych. Najbardziej alarmującym objawem jest ruchomość implantu, świadcząca o tym, że jest niewłaściwie osadzony w kości.

Dlaczego dochodzi do odrzucenia implantu?

Leczenie implantologiczne odznacza się bardzo wysoką skutecznością. Odrzucenie implantu jest więc sytuacją wyjątkową – przydarza się jedynie w 1,5%-2% przypadków. Skoro to takie rzadkie zjawisko, dlaczego w ogóle do niego dochodzi?

Do odrzucenia implantu może dojść w wyniku działania jednego lub więcej z poniższych czynników. Pierwszy to jakość implantu. Aby mogła nastąpić jego integracja z kością, powinien być wykonany z metalu czystego pod względem składu chemicznego i sterylności. Implanty, które spełniają ten wymóg, mają jakość potwierdzoną odpowiednim certyfikatem.

Drugi czynnik to profesjonalizm lekarza. Wszczepienie implantu wymaga odpowiednich kwalifikacji i umiejętności.

Trzeci czynnik to zachowanie samego Pacjenta. Chodzi tu przede wszystkim o jego stosowanie się do zaleceń pozabiegowych. Powodzenie implantacji jest w dużej mierze uzależnione od tego, w jaki sposób Pacjent podporządkuje się wytycznym, czy będzie sumiennie postępować wobec zaleceń lekarza. Dotyczy to przede wszystkim sposobu przestrzegania higieny jamy ustnej, bo to właśnie zaniedbania w tej kwestii prowadzą często do wystąpienia stanów zapalnych.

Odrzucenie implantu zęba - objawy

Co zrobić, jeżeli implant zostanie odrzucony?

Odrzucenie implantu to nieporządane zdarzenie, ale nie jest to jeszcze powód do paniki. Fakt, że implant się nie przyjął, nie oznacza, że skuteczna implantacja nie jest w przypadku tego Pacjenta możliwa. Zazwyczaj można podjąć odpowiednie działania, które zwiększą szansę na powodzenie implantacji. Na przykład w wielu przypadkach, gdy implant nie może prawidłowo zintegrować się z kością, rozwiązaniem jest sterowana regeneracja kości.

Dowiedz się więcej

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o leczeniu implantologicznym, odwiedź Włodarz Stomatologia. Tutaj chętnie odpowiemy na Twoje pytania. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 601 37 38 55 lub wypełniając formularz.